Switch to English  X 
Vánoce 2016! Nakupujte ještě dnes, dokud je výběr. Více info ZDE
Kde se vzala trička?

 

 

Trička nosí úplně každý, od batolat po důchodce, nosí ho chudí i bohatí, sportovci i lenoši, nosíme je my a nosíš je i ty. Umíš si představit, že bys ve skříni neměl jediné triko? To asi těžko viď. Přitom doba, kdy se žádná trička nenosila, není zase až tak dávná.

První vlněná trička bez rukávů začala vznikat na konci devatenáctého století. Rukávy se k nim musely přidat kvůli potetovaným námořníkům, aby jejich kérky při oficiálních prohlídkách flotily nepohoršily členy královské rodiny. Hojný rozmach triček potom přišel v letech první světové války, hrdými tričkovými průkopníky byly nečekaně američtí vojáci, kteří se zasloužili o to, že se trička dostala jak do Evropy, Afriky, tak i do Asie. Mezi civilním obyvatelstvem bylo tričko i po válce horkou novinkou a jak asi tušíte, tato novinka se uchytila a její obliba coby pohodlného pracovního, domácího či neformálního oděvu rostla nejen mezi muži. Francouzští návrháři totiž začali razit uvolněný sportovní styl a pruhované triko doplněné kalhotami cigaretového střihu a hedvádným šátkem se stalo fenoménem šatníku každé chic dámy.

Hlubší význam dostala trička v divokých šedesátých letech. Květinové děti potřebovaly sdělit své názory a postoje světu a využily k tomu právě i trička, tak vznikla trika jako média nějakého poselství "Make love not war" svědčí za vše. Během následujích dekád se triko stalo celkem fajn prostorem k vyjádření nejen myšlenek, ale i zájmů, vzpomeňte třeba na trička s fotkami kapel, sportovní trička a tak dále. S postupem času a rozvojem reklamy začala trika (a jejich nositelé...) sloužit coby propagační otroci firem, které nechávali spousty a spousty triček potisknout svými logy.

 

 

No a co dnes? Na co máme triko? Jistě nám nemusí sloužit jako pouhý kus neosobního oděvu k zakrytí nahého těla. Tričkem pořád můžeme vyjádřit kus sebe, svůj názor, postoj, zálibu či náladu. Někteří z nás na to však v rychlém konzumujícím světě zapomínají a nosí masově vyráběná trička s logy a nebo hůře s nápisy, jejichž "poselství" vlastně ani nedává smysl, i ty máš určitě doma tričko, jehož nápis nejsi schopný vyložit... a to by se mělo změnit, pojď zkusit přemýšlet o tom, co nosíš a co tím sděluješ okolí, my ti s tím rádi pomůžeme.